neděle 30. června 2013

Mé žitné "dítě"

Pokusím se napsat zjednodušeně, jak jsem stvořila své "dítě", jak doma důvěrně nazvali můj kvásek.


Do zavařovačky jsem dala:
  • 1/4 hrnku celozrnné žitné mouky (ale pro kvásek lze použít jednoduše jakoukoliv-pšeničnou, pohankovou, rýžovou, kukuřičnou... vyzkoušený mám celozrnný žitný a celozrnný pšeničný), já jsem použila Předměřickou žitnou celozrnnou (v takovém tmavém sášku se zeleným pruhem)
  • 3 polévkové lžíce vody (používala jsem filtrovanou, ale kdo nemá filtrovanou tak doporučuju odstátou- aby chlor z normální kohoutkové neumrtvil všechny přátelské bakterie)
  • 1 čajová lžička sušeného kvásku (koupila jsem to ve zdravé výživě, prý ho mají i v drogerii dm, stojí asi 15 Kč)
Necháme 12 hodin stát na teplém místě (ideálně 25°C). 
Potom už "krmím" každých 12 hodin 1/2 šálku celozrnné žitné mouky a 1/3 šálku vody. 
Mouka s vodou začne asi druhý den kvasit a tak kysele vonět, nechávala jsem to zakryté kapesníkem, doporučuju zvětšit sklenici nebo rovnou vzít velkou, kvásek naroste asi na dvojnásobek.
Třetí den večer můžeme zadělat těsto podle receptu nebo kvásek dát do ledničky a večer před pečením vytáhnout, nakrmit (opět 1/2 šálku mouky a cca 1/2 šálku vody) a nechat venku v teple.



takhle vypadá asi 2. nebo 3. den


1 komentář: