sobota 29. června 2013

Kváskový chleba a já




Ptáte se jak kváskový chleba "made by Zuzi" na svět přišel?

Cesta nebyla zcela jednoduchá, ale po pečlivém starání se o moje "dítě", jsem stvořila kvásek téměř dokonalý. Popis jeho přípravy je zde.

První pokus moc valně nedopadl...

Ale já jsem se nevzdala a zkoušela to znovu.


A nakonec se povedlo!



Teď už tedy k samotnému kváskovému chlebu. Ten můj je celozrnný celožitný. Na fotkách je to ten velký bochník, ty bagetky jsou pšenično-žitné podle jiného receptu, ovšem také na kvásku.

na řezu bude celožitný chleba vždycky trošku vlhčí

Recept na celožitný celozrnný kváskový chleba:

(množství je uváděno podle amerických odměrek na cups, tbs a ts)

  • 3 hrnky celozrnné žitné mouky (použila jsem značku Přírodní produkty, v takovém bílém pytlíku, stojí asi 18 Kč kilo)
  • 1 hrnek kvásku
  • 3/4 hrnku vody (to záleží, prostě tak nějak do mazlava až se vám to bude líbit, těsto by mělo docela dost lepit)
  • 2 čajové lžičky mořské soli
  • 1 polévková lžíe kmínu (může být drcený i celý)
  • asi 4 polévkové lžíce různých semínek (já dávám len hnědý a zlatý, slunečnicová a dýňová)


Postup: 
  1. Do mísy dám nejdříve kvásek, přidám mouku, semínka, sůl a přilévám vodu. 
  2. Pořádně zamíchám (nebo zapojím mužské osazenstvo domácnosti). Těsto by mělo být spíše lepkavější, tak příjemně "mlaskat". 
  3. Dám ho do VYMAZANÉ skleněné zapékací mísy (můžete samozřejmě použít i jiou nádobu, ale tato se mi osvědčila nejvíce, pekla jsem i v "římské míse" a taky to nedopadlo špatně).
  4. Nechám to kynout ve 25°C asi 5 hodin. Trik jak zajistit požadovanou teplotu - těsto v míse umístím nad hrnek s teplou vodou a zakryju čistou utěrkou (asi nic nového, že...).
  5. Peču na 190°C asi 100 min, během pečení to každých 15 minut potírám vodou.
  6. Nechám vychladnout... vážně to zkuste vydržet a nekrájejte dříve, zdrcne se. Chladne asi 3 nebo 4 hodiny. 





Žádné komentáře:

Okomentovat